Renovering

Nimbus adskilles helt. Ødelagte dele kasseres, men så meget som muligt skal renoveres og genbruges.

Cylindrene udbores på værkstedets udboringsmaskine. Er det nødvendigt, isættes nye cylinderforinger.

 

 

 

Efter udboring af cylindrene, krydshones cylindrene. Ved krydshoning sikres en større tæthed mellem stempelringe og cylindervæg.

 

 

 

Topstykket repareres i værkstedets bearbejdningscenter. Her klargøres topstykket også til blyfri benzin.

 

 

 

 

Bearbejdningscentret sikre en nøjagtig renovering. fræserstålet skære alle tre vinkler på en gang, så alle 8 sæder får præcis samme størrelse og samme sædebrede, bearbejdnings centeret anvendes også til at skære ud til blyfri ventilsæder.

 

 

Renovering af dynamoen.

 

 

 

 

 

Det grove arbejde er overstået. Stel og skærme m.v. er kommet tilbage fra lakering. Den renoverede motor er nu monteret på stellet. Det fine arbejde kan begynde.

 

 

 

Skærme, hjul, styr m.v. er monteret. Nyt ledningsnet og kabler er ved at blive monteret.

 

 

 

 

Nimbus er samlet. Den sidste efterspænding, kontrol af oliestand, og bremser foretages. Motorcyklen er klar til at få vej under hjulene igen.

 

 

 

Alle sliddele er minutiøst gennemgået for skader. Ved mindste tvivl, er delene udskiftet med nye. Selv små fejl kan medføre store skader på motoren, derfor skal en rigtig og holdbar renovering udføres af en fag mand og på et fag værksted.

 

 

Motorcyklen er klar til endnu 55 år på vejen – inden den måske skal et smut forbi Fyns Nimbus Center og renoveres på ny.Af ca. 16.000 producerede Nimbus motorcykler, kører der stadig ca. 4.500 på vejene, heraf ca. 3.500 på danske nummerplader.

 

 

De følgende 5 billeder viser 3 før og 2 efter.


Et andet eksempel er denne her

Det kunne også have været en af følgende

Fyns Nimbus Center | Hedebovej 15 | 5750 Ringe | Phone +45 40 26 16 29 | fnc@fynsnimbus.dk